تاریخچه و آشنایی با انواع پیانو

تاریخچه پیدایش پیانو:

به صورت کلی سازها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • سازهای زهی  String instruments
  • سازهای بادی  Wind instruments
  • سازهای کوبه ای Percussion instruments

پیانو ها به خاطر مکانیزم خاصی که دارند هم در دسته سازهای زهی و هم جزء دسته کوبه‌ای‌ها محسوب می‌شوند. با توضیح مختصری در مورد روش کار پیانو، دلیل این موضوع مشخص می‌شود:

مکانیزم پیانوهای آکوستیک:

در انتهای یک کلاویه (نام تخصصی کلیدهای سیاه و سفید پیانو) پیانو، چکش مخصوصی با پوشش نمد وجود دارد که با ضربه بر کلاویه، با مکانیزم خاصی به سیم برخورد کرده و با ارتعاش سیم، صدای مورد نظر تولید می‌شود.

piano mechanism

به همین دلیل پیانوها، با توجه به نحوه تولید صدا که از طریق ارتعاش سیم دارند در دسته سازهای زهی و از نگاه دیگر، به خاطر اینکه با ضربه چکش بر سیم صدا ایجاد می کنند، در دسته سازهای کوبه‌ای قرار میگیرند.

این عملکرد پیانو شبیه به ساز سنتور (در انگلیسی Dulcimer) می‌باشد. ساز سنتور ابتدا در خاورمیانه بوجود آمد و در قرن یازدهم به اروپا راه یافت.

پیانو توسط بارتولومئو کریستوفوری (۱۷۳۱-۱۶۵۵) ایتالیایی در سال ۱۷۰۰ میلادی اختراع شد. کریستوفوری از عدم تسلط نوازندگان بر ساز هارپسیکورد ( Harpsichord-هارپسیکورد از اولین سازهای کلاویه دار بوده که به جای ضربه به سیم، با کندن سیم صدای شفاف و زنگداری ایجاد می‌کرد.) ناراضی بود و تصمیم گرفت سازی را بسازد که با کلاویه بتواند کنترل بهتری برای نوازنده داشته باشد.

پیانو، ابتدا با نام “Clavicembalo col piano e forte” (به معنای هارپسیکوردی که می تواند صداهای ملایم و بلند را بنوازد) نامگذاری شد، و بعدها به “پیـــــانو” تغییر نام داد.

پیدایش پیانو های دیجیتالی:

با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی کیبوردها یا ارگ‌های امروزی و توانایی تقلید صدای انواع سازها توسط بارگذاری دیجیتالی نمونه‌های ضبط شده، پیانوهای دیجیتالی با صداهای باکیفیت انواع پیانو و کلاویه‌های شبیه‌سازی شده پیانو، تولید شدند.

سیستم کلاویه پیانو‌های دیجیتالی تقریبا شبیه به کلاویه ارگ‌های امروزی می‌باشد.

در زیر کلاویه‌ها قطعات لاستیکی کوچک و انعطاف پذیری وجود دارد که دارای قسمتی با جنس کربن رساناست. با ضربه بر کلاویه، کربن‌ها با ترتیب و مکانیزمی خاص بر برد الکترونیکی حساس فرود می‌آیند.

خصوصیات سطح فشار انگشت و یا نحوه نواختن، توسط مرکز پردازش تجزیه و تحلیل و با صدای موردنظر به آمپلیفایر و سپس به بلندگوها ارسال می‌شود.

پیانو دیجیتال

در بعضی از پیانوهای دیجیتالی برای شبیه‌سازی طبیعی‌تر، از کلاویه چوبی و یا کلاویه های سنگین شده با فلز استفاده می‌شود.

سیستم کلاویه پیانو دیجیتالی

برچسب‌ها:

فروش ویژه پیانوهای طرح آکوستیک

با کیفیت و شرایط استثنایی

کوک، رگلاژ و تعمیرات تخصصی پیانو

انواع خدمات تخصصی پیانوهای آکوستیک و دیجیتال

آموزش آهنگ‌سازی و تنظیم

کلاس‌های آنلاین و حضوری، با متد اختصاصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست